Hoe het hebben van een IT-roadmap je organisatie verder helpt

Publicatiedatum: afbeelding bij

In een eerder artikel schreven we al hoe je van je IT-omgeving een echte businessversneller maakt. Maar dat versnellen mag natuurlijk geen momentopname zijn. Om niet alleen nu, maar ook in de toekomst je business te versnellen en te faciliteren, heb je een strategische IT-roadmap nodig. In dit artikel vertelt Dennis Schellekens hoe zo’n IT-roadmap je organisatie verder helpt.

Verrassing of visie?

Dat we niet meer zonder technologie kunnen, hoef ik niemand te vertellen. Dat kan weleens voelen als noodzakelijk kwaad, maar door focus aan te brengen, brengt je IT-omgeving je business sprongen vooruit. Daarbij is het natuurlijk wel verstandig vooruit te kijken naar de toekomst. Vaak gaat IT-beheer over in stand houden van wat er is. En soms lees je eens iets, zie je ergens een reclame die je inspireert of word je gebeld door iemand met een oplossing die je wel wat lijkt. Als je zo te werk gaat, komen nieuwe ideeën, nieuwe ontwikkelingen eigenlijk altijd als een verrassing, net als de bijbehorende kosten. Niet een heel visionaire manier van je IT-omgeving beheren, toch?

Beter, slimmer en efficiënter

Door een strategische IT-roadmap te ontwikkelen, breng je daar verandering in. Het is een hulpmiddel waarmee je niet alleen je IT-omgeving van vandaag de dag beheert, maar waarmee je ook naar de toekomst kijkt. Dat is niet alleen prettig vanuit financieel oogpunt – zo verlopen contracten die je vandaag afsluit, weer over één, drie of vijf jaar – maar ook vanuit innovatieperspectief. Met een IT-roadmap zijn verrassingen verleden tijd en weet je wat eraan komt. Zo had ik onlangs contact met een grote zorgorganisatie hier in de regio. Zij hebben software waarmee ze webinars organiseren. Een vergelijkbare functionaliteit komt nu ook beschikbaar in het abonnement dat zij bij Microsoft hebben. Omdat wij met ze meekijken en meedenken, en wij precies weten wat er in de pijplijn van Microsoft zit, was deze switch al lang ingecalculeerd en konden ze op tijd het abonnement op de webinarsoftware opzeggen. Zo hebben ze zonder extra kosten de overstap gemaakt. Een klein voorbeeld van hoe een roadmap je helpt om beter, slimmer en efficiënter met je IT om te gaan en van focussen op het heden naar vooruitblikken naar de toekomst te gaan.

Vertaling van techniek naar impact voor jouw business

Maar hoe ontwikkel je zo’n IT-roadmap? Bij voorkeur doe je dat samen met een IT-businessstrateeg. Een IT-businessstrateeg gaat verder waar een persoonlijke accountmanager stopt. Het is een echte partner die tot in de finesses snapt wat je doet als bedrijf en ziet hoe IT je daarbij verder gaat helpen. Hij – of zij – vertaalt de techniek naar impact voor jouw business. Als je samen met je IT-businessstrateeg op objectieve manier vastlegt waar je naartoe werkt, heb je een document in handen waar je steeds op terug kunt vallen. Dat geeft je een objectief beeld van je planning, waarin geen plek is voor verrassingen, maar wel voor continuïteit en veiligheid.

De anatomie van een IT-standaard

Leuk, Dennis, denk je nu misschien, maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? OK, het begint met het beoordelen van je IT-omgeving aan de hand van vastgestelde standaarden. Volgens van Dale is een standaard ‘een bepaalde norm waarnaar ieder zich richt’. Een goed voorbeeld is de kruiskopschroevendraaier, zoals die ontwikkeld is door Henry F. Philips. Het kruisvormige patroon – zonder het extra sterretje dat de pozidrivkruiskopschroevendraaier typeert – is universeel. Bij het standaardiseren van technologie kun je, als het goed is, verwijzen naar een regelgevende instantie. Dingen doen omdat het altijd al zo gebeurt, omdat Piet van de boekhouding iemand kent die het zo doet, of omdat Microsoft twaalf jaar geleden iets heeft bedacht, zijn slechte voorbeelden van standaarden. Om tot een standaard te komen zal de IT-businessstrateeg een aantal dingen in kaart brengen.

  • De naam van de standaard, bijvoorbeeld: Wachtwoordbeleid.
  • Een initiële vraag die objectief is en niet-multi-interpretabel. Vragen moeten een ja- of nee-antwoord hebben. Bijvoorbeeld: Is er een veilig wachtwoordbeleid geregeld binnen deze organisatie?
  • De reden van de vraag, bijvoorbeeld: Een veilig wachtwoordbeleid zorgt voor veiligheid en integriteit van bedrijfsgegevens. Elementen waaruit een veilig wachtwoord bestaat, zijn lengte, complexiteit, hergebruik, autoriteit en wachtwoordbeveiliging. De reden voor de vraag moet duidelijk zijn. Alleen als je de zakelijke impact begrijpt, kun je een aanbeveling accepteren.
  • Een richting voor de toekomst: Hoe de instellingen moeten worden geconfigureerd volgens de best practices van de leverancier, inclusief een bronverwijzing: Bijvoorbeeld: Praktische tips voor het afdwingen van wachtwoordbeleid.

Standaardisatie is niet multi-interpretabel

Standaarden zijn niet vatbaar is voor interpretatie. Daarom moeten de initiële vragen met ja of nee beantwoord kunnen worden, en niet met misschien. Een vraag als: ‘Hoeveel vrije ruimte is er nog over op de C:-schijf?’ is een open vraag. Een goede IT-businessstrateeg herformuleert deze vraag naar bijvoorbeeld: ‘Is er ten minste 20% vrije ruimte over op de C:-schijf?’ of ‘Is er een noodstroomvoorziening aangesloten en operationeel?’. Op deze manier blijft er niets te raden over en weet je zeker dat de standaarden aansluiten op het gewenste resultaat.

IT als onderdeel van de bedrijfsstrategie

Een strategische roadmap is als een echte langetermijnroutekaart voor besluitvormers. Het houdt rekening met de bedrijfsdoelen en schept duidelijkheid over de volgende aspecten:

  • Wat is de oplossing, welk probleem lost het op en hoe draagt het bij aan de bedrijfsstrategie?
  • Wat is de begroting die daarbij hoort?
  • Hoe ziet de tijdsplanning eruit?

Als de roadmap goed is opgesteld, ben je ervan overtuigd dat technologie een investering is in een toekomstbestendig bedrijf, en geen kostenpost. Werknemers vertrouwen op technologie om hun werk gedaan te krijgen en productief te blijven. Een nalatige IT-infrastructuur heeft negatieve invloed op de bedrijfsdoelen.

De MostWare IT Standaard

Bij MostWare hanteren we de MostWare IT Standaard (MITS), een soort Managed Services 2.0. Hiermee krijg je meer grip op de complexe keten van schakels in je IT-omgeving én creëer je samen met ons een roadmap richting een digitale transformatie die je organisatie een positieve boost in de juiste richting geeft. Om jouw organisatie klaar te stomen voor de toekomst richten we ons bij MostWare op vier succesfactoren:

  • De basis: het IT-beheer
  • De sleutel naar succes: jouw eigen IT Business Strateeg
  • Een absolute must-have: security
  • Het geheime wapen: blijven leren

Deze vier onderdelen vormen samen ons MITS-programma. Managed Services, maar dan slimmer, beter en leuker. IT-beheer is slechts de basis. Een hele goede basis, dat natuurlijk wel, maar wat daarna komt is een stuk interessanter. Zodra de basis op orde is, gaan we namelijk pas echt meters maken. Om jouw IT-omgeving om te toveren in een businessversneller. Ook jouw business versnellen met IT? Neem vrijblijvend contact op!

Profiel MostWare

MostWare

Bij MostWare geloven we dat iedere organisatie toegang moet hebben tot de mooiste IT-oplossingen.

Profiel MostWare ›