Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

ITWeekly newsflash – AP zet Fraudehelpdesk buitenspel

Hoe start ik mijn Tesla?

Het was een opmerkelijk bericht afgelopen week, de Fraudehelpdesk moet stoppen met het verzamelen van voorbeelden van phishingmails en andere vormen van internetfraude. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens heeft de helpdesk onvoldoende beeld van de verzamelde data en het doel, daarom besliste de privacy-waakhond de vergunning per direct in te trekken. Deze vergunning is noodzakelijk voor de Fraudehelpdesk, ze werken immers met strafrechtelijke gegevens die ze verzamelen dankzij de 100.000 phishingmails die ze maandelijks doorgestuurd krijgen.

In een verklaring op hun website geeft de Fraudehelpdesk aan dat ze verbaasd zijn over het eenzijdige beeld wat de AP schetst in hun reactie:

“In de afwijzing door de AP gaat het uitsluitend om de onderbouwing in de vergunningaanvraag: wij hebben onvoldoende duidelijk gemaakt wat de zwaarwegende redenen zijn om gegevens uit de fraudemeldingen vast te leggen en welke privacy-garanties wij mogelijke fraudeurs bieden. Hierover zijn wij drie jaar in overleg geweest. De gekozen bewoording in de reactie van de AP suggereert echter dat de Fraudehelpdesk als organisatie zijn zaken niet op orde heeft, niet weet waarom de gegevens verwerkt worden en de adviezen van de AP in de wind heeft geslagen.”

De Fraudehelpdesk gaat nu een nieuwe vergunning aanvragen en hoopt zo snel mogelijk weer de normale dienstverlening aan te bieden.

Tesla boekt opnieuw verlies; Elon Musk wil servicekosten verlagen

Na verlies in het eerste kwartaal maakte Tesla vorige week bekend dat het ook in tweede kwartaal van 2019 verlies boekt. Cijfers laten een nettoverlies van ruim 400 miljoen dollar zien. Er is dus werk aan de winkel voor het Amerikaanse automerk. Één van de divisies waar Elon Musk kosten wil besparen is bij de service-centers. Die worden op dit moment nog te vaak ingeschakeld voor problemen die helemaal geen problemen blijken te zijn.

Onderzoek laat namelijk zien dat een groot aantal bezoekers van het service-center niet weet hoe de auto werkt, sommige hebben zelfs geen idee hoe je de auto start. Tesla wil dus allereerst beginnen met het beter informeren van klanten over de technologische snufjes in hun auto’s zodat ze minder vaak een beroep hoeven doen op de expertise van de servicemedewerkers.