Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Problemen oplossen voordat ze merkbaar zijn.

Citrix Applicatie Probes in Xenapp en Xendesktop 7.18

Stel je voor, het is maandagochtend omstreeks 08:00 uur. Je zit nog niet eens goed en wel aan je eerste kop espresso terwijl je je laptop opstart. Na het inloggen zie je gelijk je Skype for Business al knipperen.

… Ah, daar ben je! …

… Het HR systeem ligt eruit …

… Sinds gistermiddag al …

Snel start je Citrix Director op en kijk je of alle VM’s in je XenApp omgeving online zijn. Alle servers zijn up-and-running, geen simpele oplossing dus.

Ik kan zo snel niet zien wat er aan de hand is …

… Geef me tien minuten om het uit te zoeken …

Vervolgens blijkt de HR applicatie de enige applicatie te zijn die niet werkt. Waarschijnlijk heeft het toch te maken met de update van de applicatie die je collega zaterdag heeft doorgevoerd.

Vlug log in je in de console van Provisioning Services en zorg je en maak je de versie van de vDisk, van voor de update, actief voor de getroffen Xenapp Servers. Iedereen moet uitloggen zodat je de Xenapp servers kan herstarten en vervolgens krijg je om 09:15 het bericht van de Servicedesk dat alles weer naar behoren werkt. Je espresso is inmiddels koud geworden en ook de dagelijkse Stand-up heb je gemist.

Veel organisaties hebben moeite grip te krijgen op de beschikbaarheid van al hun applicaties. In dit voorbeeld heeft door het reactieve beheer en reactief handelen de HR applicatie er 1 1/4 uur uit gelegen.

Citrix Director

Met Citrix Director hebben Citrix admins de mogelijkheid in handen om weer in controle van hun Xenapp omgeving te komen. En met de introductie van Xenapp en Xendesktop 7.18 kunnen niet alleen de hosts, sessies en gebruikers gecontroleerd worden met Director, maar ook de individuele applicaties. En dat in tegenstelling tot het voorbeeld op een proactieve manier.

Hiermee had het probleem met de HR applicatie opgelost kunnen worden voordat de eerste gebruikers inlogt waren omdat Director al gemeld had dat de applicatie niet beschikbaar was zodat jij en je collega’s dit probleem al de dag ervoor hadden kunnen tackelen.

Application Probes

Citrix maakt dit mogelijk door de introductie van de Applicatie Probes in Xenapp en Xendesktop 7.18.
Application probing werkt door middel van het inzetten van zogenaamde Application Probe Agents. Deze agents worden op een endpoint machine of VM geïnstalleerd en testen periodiek of geteste applicatie beschikbaar is en gestart kan worden. 

 

Door agents bijvoorbeeld niet alleen in de hoofdvestiging uit te rollen maar ook op de nevenvestigingen kan er meer inzicht verkregen worden in de beschikbaarheid van de applicatie in de organisatie.
De applicatie probe test de beschikbaarheid van de geteste applicatie op vijf niveaus:

  • StoreFront Reachability – Is de Storefront URL bereikbaar
  • StoreFront Authentication – test of er met de opgegeven credentials kan worden ingelogd
  • StoreFront Enumeration – Is de geteste applicatie beschikbaar in Storefront
  • ICA download – de ICAfile is beschikbaar en kan gedownload worden
  • Application launch – de applicatie kan gestart worden.

De installatie van configuratie van de agent is simpel en kan zowel via de GUI als via de command line of gescript uitgevoerd worden. De enige voorwaarde voor de installatie van de agent is de beschikbaarheid van Citrix Receiver versie 4.8 of hoger.

Zelf uitproberen?

Je kunt de laatste versie van de Applicatie Probe agent downloaden bij Citrix:

Meer informatie over de applicatie probe functionaliteit in Director is te vinden bij Citrix:
https://docs.citrix.com/en-us/xenapp-and-xendesktop/current-release/director/troubleshooting-applications.html