De coronacrisis is een harde dobber voor de logistieke sector. Vooral voor de traditionele transportbedrijven die zorgen voor de bevoorrading van fysieke winkels komt de klap hard aan. Onderzoekers van ABN AMRO verwachten dat de sector pas in 2022 weer opkrabbelt. Toch zijn er ook winnaars: bedrijven met een sterke internetstrategie. Want online winkelen is nu definitief doorgebroken met een verdubbeling van de omzet bij sommige webwinkels en een pakketjes-lawine bij PostNL tot gevolg.
Papieren processen in overvloed
Papieren processen zijn bij veel bedrijven nog altijd de hoeksteen van de bedrijfsvoering. Deze papieren pakbonnen, geprinte facturen, douaneformulieren en rittenlijsten zijn echter een rem op digitale innovatie en efficiënter werken. Gevolg? Traditioneel opererende bedrijven worden ingehaald door concurrentie die hun logistiek wel slimmer heeft geregeld. Het is dus voor veel transportbedrijven zaak om in 2021 te werken aan de online strategie. In deze whitepaper laten we zien welke factoren digitale transformatie in de logistieke sector remmen.
10 factoren die jouw vooruitgang remmen
De experts van Toshiba Tec zien bij logistieke partners vaak dezelfde problemen en uitdagingen. Dit bracht ze op het idee om deze veelvoorkomende pijnpunten te bundelen in een whitepaper. Wo weet je precies waar voor jou kansen liggen om te werken aan verbetering. Zie jij deze innovatie-remmers ook in jouw bedrijf?
- Niet iedereen heeft toegang tot alle documenten: Hoeveel chauffeurs zijn niet op pad met een hele map documenten? Ontbreekt een document wat door de klant getekend moet worden? Dan is het bellen naar kantoor en hopen dat ze het kunnen mailen of faxen.
- Geen standaardprocessen: informatie zit in hoofden van medewerkers, processen zijn niet flexibel aan te passen bij veranderingen. Dit zorgt voor onrust wanneer een collega uitvalt en werkt fouten in de hand.
Wil je weten welke andere factoren logistieke bedrijven belemmeren in hun groei? Download dan hier de whitepaper 10 kansen om logistieke processen in 2021 te verbeteren en start vandaag nog met het uitstippelen van jouw digitale strategie.