Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

De rol van sales in distributiesector verandert ingrijpend

E-commerce motor achter verandering

Kopen en verkopen doen we niet alleen privé, maar ook zakelijk steeds vaker online. Dit heeft grote effecten voor bedrijven in de groothandel en distributie. Niet alleen de manier waarop ze zakendoen verandert, ook de rol binnen deze bedrijven verandert ingrijpend. Volgens onderzoek van Forrester zal binnen 10 jaar 40% van de B2B-verkoop online plaatsvinden. Wat zijn de effecten hiervan en hoe gaan organisaties om met deze veranderingen?

Online verkoop neemt een vlucht

De groei van online verkoop is niet te stuiten. Het is daarom raadzaam voor bedrijven in deze sector daarop in te spelen willen ze relevant blijven. Bij online verkoopt is het selfservice dat de klok slaat. Waarom zou je hulp nodig hebben als je zelf razendsnel kunt vergelijken en kiezen? De informatie is immers direct inzichtelijk, daar is geen tussenpersoon meer voor nodig. Dat de functie van sales daardoor verandert is evident.

Distributiesector verandert ingrijpend

In de whitepaper lees je wat er precies verandert bij accountmanagement, maar ook voor de rest van het bedrijf. Hoe wordt de prijsvorming anders als er minder handwerk aan te pas komt. Hoe veranderen de marges en hoe worden deze bepaald? Krijgen online klanten een andere prijs voorgeschoteld als ze hetzelfde product online kopen? Zien accountmanagers zelf online als een gevaar voor hun baan? En hoe moeten distributeurs en groothandels hun sales gaan belonen? Meestal is dat op basis van hun sales-prestaties, hoe zullen ze de komende jaren beloond moeten worden?

Andere tijden

De groothandel en distributie in het B2B-segment verandert ingrijpend, maar hoe precies? Hoe kunnen full-service bedrijven zich onderscheiden als elke aanbieder ongeveer hetzelfde levert? De impact op sales en klantenservice is enorm. Het is dus tijd om de bakens te verzetten. Download daarom Distributor Sales Effort In Digital Times New Assignments for A New Age en neem een kijkje in de toekomst.