Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Waarom ICT outsourcen?

Doe uzelf een lol en stel deze belangrijke vragen!

Wanneer een organisatie outsourcing overweegt is het van belang om niet over een nacht ijs te gaan. Organisaties gaan immers bij outsourcing vaak serieus geld uitgeven en tekenen een contract voor een aantal jaar. Daarom is het van groot belang dat organisaties zich goed laten informeren.

    Vragen voor leveranciers

    Onderstaande vragen moet u eigenlijk altijd aan Outsourcing leveranciers vragen om problemen te voorkomen. In deze whitepaper staan ze netjes op een rij en worden ze uitgebreid toegelicht.

    1. Wie voert de ketenregie wanneer jullie samen werken met partners en leveranciers?
    2. Met welk type klanten werken jullie het liefst?
    3. Hoe ziet jullie exitstrategie eruit?
    4. Hebben jullie dominante informatie om uitspraken hard te maken?
    5. Hoe breed is jullie portfolio en welke ontwikkelingen verwachten jullie in de komende jaren?

    Valkuilen

    De antwoorden op de bovenstaande vijf vragen geven veel inzicht maar toch zijn er meer risico's. Bij outsourcing kan het voorkomen dat partijen toch niet zo goed bij elkaar passen als zij vooraf hadden gedacht. Daarom is het van belang om rekening te houden met een aantal valkuilen.

    • U denkt dat er een omgeving voor u wordt gebouwd, maar die blijkt niet van u te zijn.
    • De kwaliteit die u heeft gekocht, is niet de kwaliteit die wordt geleverd.
    • U denkt dat u goede afspraken heeft gemaakt, maar het contract blijkt elke keer multi-interpretabel.
    • U denkt de partner aan te sturen met de juiste incentives, maar het blijkt dat u een perverse prikkel heeft geïntroduceerd.

    Lees de whitepaper waarin 4 valkuilen bij outsourcing worden behandeld. Deze valkuilen komen vaak voor. Daarnaast wordt in de whitepaper aandacht besteed aan vragen die gesteld kunnen worden aan leveranciers.  Alle genoemde punten worden in de whitepaper uitgebreid toegelicht.