Kennisportal
Kennisportal is een kennisplatform met een focus op de brede doelgroep Business en IT.

Waarom soft skills net zo belangrijk zijn als technische kennis

Soft skills zijn het ontwikkelen waard

Het is altijd fijn als klanten je werknemers of consultants prijzen voor hun technische expertise. Het laat zien dat jouw mensen echte experts zijn binnen hun vakgebied. Maar helaas worden organisaties ook te vaak geconfronteerd met uitspraken zoals: “Jan is een echte pro als het aankomt op SQL-databases, alleen jammer dat zo weinig mensen met hem kunnen opschieten”. De soft skills, of zachte vaardigheden, van je mensen zijn dus net zo belangrijk.

Pure technische kennis is toch belangrijker?

Niet bepaald, de soft skills dragen namelijk in grote mate bij aan de klanttevredenheid en klantbeleving. De veelbesproken customer journey is net zo belangrijk in een B2B-omgeving dan in een B2C-omgeving. Jouw experts zijn niet alleen een weerspiegeling van de kennis binnen de organisatie, ze zijn ook:

  • Het gezicht van je organisatie bij klanten
  • Je ogen en oren voor nieuwe kansen
  • Verantwoordelijk voor een blijvende indruk bij huidige en potentiële klanten

Je hebt dus misschien wel de beste technische experts in huis, maar zijn ze goed voorbereid om effectief te communiceren met je klanten? Heb jij in kaart gebracht welke soft skills jouw klanten belangrijk vinden?

Traditionele ontwikkeling: dit kan beter

Wanneer een medewerker of consultant jouw organisatie komt versterken, zien we in de eerste fase vaak dat ze getraind worden voor een specifiek product of dienst. Deze intensieve training zorgt ervoor dat een goede getrainde professionals klaar staat om jouw klanten te ondersteunen. Naarmate de experts worden ingezet op verschillende projecten, pikken ze nieuwe vaardigheden op. Wie zich blijft ontwikkelen, wordt vaak onder de vleugels genomen door een mentor. Onder begeleiding van een mentor kan deze expert uitgroeien tot een vertrouwd adviseur.

Tijd om het anders aan te pakken

Dit klinkt allemaal heel mooi en positief, maar de ontwikkeling van vaardigheden mag nooit overgelaten worden aan het toeval of aan de goodwill van seniors binnen de organisatie. Tijd dus voor een gestructureerde aanpak waar de hele organisatie beter van wordt. Download deze whitepaper en ontdek hoe jij jouw experts en consultants transformeert in een veelzijdige experts.