Krijg vertrouwen in jouw AI-projecten

Zorg voor een betere basis voor jouw AI-inspanningen

Zorg voor een betere basis voor jouw AI-inspanningen

AI wordt steeds vaker een belangrijk onderdeel van de toekomstplannen binnen organisaties. Vaak wordt in eerste instantie gekozen voor het automatiseren van administratieve processen of het inzetten van een chatbot om klanten ook buiten kantooruren te helpen op jouw website. Het is wel goed om te beseffen dat voor elk geslaagd AI-project er veel meer zijn die nooit daadwerkelijk werden ingezet. De oorzaak? Het uitrollen van een AI-project is complex en niet iedere organisatie heeft al alle kennis en tooling in huis om het project tot een goed einde te brengen. Bovendien zijn ook vertrouwen en transparantie twee factoren die vaak roet in het eten gooien.  

Geen vertrouwen = geen succes

Wanneer men binnen de organisatie geen vertrouwen heeft in de resultaten van het AI-project, dan is het eigenlijk gedoemd om te mislukken. AI mag geen zwart gat zijn waar mensen data ingooien en dat vervolgens resultaten uitspuwt. In zo’n geval weten medewerkers helemaal niet of de resultaten wel waarheidsgetrouw zijn. Laat staan dat ze de resultaten kunnen verklaren richting hun klanten of controllers.

Krijg inzicht in jouw AI-projecten

Gelukkig zijn er hulpmiddelen die jou helpen bij het ontwikkelen, beheren en uitvoeren van AI-projecten. De details kan je nalezen in deze solution brief, maar we lichten één toepassing alvast kort toe:

  • Het toelichten van AI: Dit onderdeel zorgt ervoor dat alle data die men gebruikt ook gelogd worden. Roepen de resultaten vragen op? Dan kan je tot in detail uitzoeken welke data aan de oorsprong liggen. Handig voor controllers en compliance-checks, maar ook voor data-analisten is dit waardevolle informatie. Analisten kunnen elk resultaat analyseren en uitzoeken waarom en hoe het model tot een bepaalde conclusie kwam.  

Wil jij graag weten hoe je een stevig en betrouwbaar fundament opzet voor jouw (toekomstige) AI-projecten? Download dan deze solution brief Trust and transparency for AI on the IBM Cloud en ontdek de mogelijkheden.

Let op: Dit is een gearchiveerd artikel. IT Weekly brengt graag actuele kennis rondom TrendsInnovatieICT Strategie bij u onder de aandacht. Deze vindt u hiernaast.

Trends :  Het dilemma mobiliteit versus beveiliging

Met de komst van cloudsoftware, smartphones en tablets was thuiswerken nooit zo makkelijk. Een dag thuiswerken met je eigen laptop leek 15 jaar geleden onmogelijk en is nu een fluitje van een cent. Deze flexibiliteit heeft natuurlijk wel een invloed op jouw beveiliging. Ontdek in deze whitepaper hoe applicatie- en desktopvirtualisatie de gulden middenweg vormt tussen beveiliging en mobiliteit.

Lees verder

Trends :  Haal het maximale uit jouw data met AI

Soms hebben we een helpende hand nodig om ons meer en sneller inzicht te geven in onze beschikbare data. Mensenhanden schieten hierin vaak tekort, daarom kiezen steeds meer bedrijven voor kunstmatige intelligentie om nog een stap verder te gaan. Deze whitepaper vertelt waar AI het verschil maakt en inspireert met de vele praktijkvoorbeelden. Klaar voor de toekomst?

Lees verder

Innovatie :  Aan de slag met data en AI

In toenemende mate spelen data en kunstmatige intelligentie een sleutelrol binnen de organisatie. Zo interpreteren programma’s zelf teksten om beslissingen te nemen en helpen bots voortaan onze klanten. Maar voor de organisatie aan de slag kan met AI-projecten, is het belangrijk om de basis van dit alles op orde te hebben: de data.

Lees verder

ICT Strategie :  Kant-en-klaar of zelf bouwen?

Start je met IoT, dan is het belangrijk om het uiteindelijk doel op je netvlies te hebben. Wil je processen efficiënter laten verlopen of wil je nieuwe verdienmodellen introduceren? Ben je geholpen met een SaaS-oplossing of is een PaaS-oplossing voor jou noodzakelijk om succesvol te starten? Deze whitepaper zet alle details voor je op een rij.

Lees verder

Partner

IBM

Bedrijven gebruiken AI meer dan ooit tevoren. Van banken die AI inzetten om hun digitale personeelsbestand te versterken tot telecommunicatiebedrijven die slimme chat-bots inzetten om de klantenservice te transformeren.

Profiel IBM ›
 
 
 

Blijf net als duizenden andere professionals op de hoogte van de laatste updates en schrijf u in voor onze nieuwsbrief:

Uw inschrijving is geregistreerd. Hartelijk dank voor uw aanmelding.